A 30 napos HBO GO kihívás

Miután nem rajongom túlzottan a kereskedelmi televíziók durván 60 éves modelljéért, örömteli, hogy végre nálunk is van mód legálisan online filmek és sorozatok nézésére. Magyarországon egyelőre az ún. on-demand szolgáltatások közül az HBO GO elérhető, aminek modelljében kicsit ott van a régi idők szele – kábeltévés HBO előfizetés kell hozzá – de összességében egy egészen használható szolgáltatás.

Az HBO-nál mostanában ügyes taktikát folytatnak az előfizető tábor növelésére, 30 napig ingyen lehet tesztelni az HBO GO szolgáltatást. Bár bőven van még hova fejlődnie a rendszernek, mi végül mégis maradtunk a teszt időszak után is.

Az HBO GO használhatósága (aka usability)

Az HBO GO minden platformon használható, mobilon, tableten, és asztali számítógépen böngészőből természetesen (mi iOS-en használtuk, de Androidon is hasonló a működés). A használhatósággal kapcsolatos nem túl userbarát hozzáállással leginkább akkor szembesülhetünk, ha mobilról és tabletről próbáljuk használni a szolgáltatást. A fő hibák szerintem a következők:

  • Arra kényszerítenek, hogy fekvő helyzetbe forgassuk az eszközt. A weben általában a felhasználók – így én is – utálják, ha valamilyen lépéstől teszik függővé, hogy eljuthassanak a céljukig. Ez egy elég ciki hiba.
  • A fekvő helyzetből következik a másik nem túl felhasználó barát jelenség, hogy ha tallózni akarunk egy kategórián belüli filmekben vagy sorozatokban, azt oldalirányba húzva tudjuk megtenni nem lefelé scrollozva. Elég nehéz megszokni, sőt kifejezetten kellemetlen és nem a személyes szokásaimról van szó, hanem tableten is egyszerűen a lefelé scrollozáshoz vagyunk szokva.
  • Ez nem mobil specifikus, de a tartalom ajánlók nem személyre szabottak, a jelek szerint nem használja fel eléggé a rendszer a korábban nézett sorozat és film megtekintéseimet, esetleg az érdeklődésemet. Mikor belépek az appba mindig ugyanazt az ajánlót látom, pedig hozzám hasonlóan a felhasználók többsége több időt töltene el az appban, ha személyre szabott ajánlatokat kapnánk. Ebben például a Netflix fényévekkel jobb, a világ egyik legjobb ajánló rendszerét használja (de említhetnék a Spotify-t is). Náluk már a regisztráció alatt nagyon alaposan kifaggatnak az érdeklődési körről, mindenki egy személyre szabott kezdőoldalt kap.
  • A testreszabottság hiánya menürendszerben is megjelenik, ugyanazt kapják az előfizetéssel rendelkezők, mint akiknek nincs regisztrációjuk. Azaz előfizetőként is a “regisztráció nélkül” menüpontot kapom leghangsúlyosabb elemnek, holott nyilván számomra az irreleváns.
  • Két olyan funkció jutott eszünkbe, amelyek hiánya nem feltétlenül hiba, de nagyban javíthatná a felhasználói élményt. Az egyik, hogy az élő adásban ne csak a HBO-t, hanem a többi csatornát (pl Cinemax) is meg lehessen tekinteni. Illetve hasznos lenne egy olyan funkció, ahol a folyamatban lévő sorozat megtekintéseinket tudnánk egy helyen követni (illetve jelezhetné is, ha van új rész az általam nézett sorozatból).

Ezek a fő hiányosságok, de beszéljünk az előnyökről is:

  • Remekül együttműködik az applikáció apple tv-vel, így eléggé megkönnyíti az életet, hogy tabletről bármikor kinagyíthatod laptopra, tv-re, amit nézni szeretnél
  • A képminőség pár másodperces automatikus hangolást követően nagyobb kijelzőn is kiváló
  • A rendszer jegyzi, ha valamit korábban elkezdtél nézni, de befejezted, így onnantól tudod folytatni, ahol abbahagytad (bár kissé bugosnak tűnik, időnként pár résszel lemaradt)

Mire elég a 30 nap: Kínálat

Az HBO GO-ban elérhető filmek és sorozatok mennyisége nem túl tekintélyes, azért egy Netflixel korántsem versenyezhet ebben a tekintetben. De azért evidens, hogy a minőségre nem lehet panasz, inkább “értelmiségi tartalom” áll rendelkezésre: azért is szeretjük a HBO-t, mert nélkülözve vannak a gagyi show műsorok, valamint az ilyen-olyan cégek által szponzorált valóságshow-k.

Természetesen az összes saját gyártású alkotás megtalálható a HBO GO-ban, de összességében a 30 nap alatt mi például majdnem mindent meg tudtunk nézni, ami érdekelt. Például remek alkalom volt, hogy újranézzem a Maffiózókat, természetesen fantasztikus élmény volt, ha nem is fizettem volna elő, ezért már megérte a regisztrálni. Persze folyamatosan potyognak be az újdonságok, illetve először láthatod a most futó sorozatokat új epizódjaid , például a Knicket vagy a The Leftoverst.

Összességében az elérhető tartalom mennyiség még nem tekintélyes, ebben nem beszélhetünk egy igazi Netflix konkurensről.

Menjek vagy maradjak: A kényelem nagy úr

Az összes kritikám ellenére mi mégis úgy döntöttünk, hogy előfizetők leszünk. Ehhez persze klasszikus kábeltévés előfizetést kell kötni – pedig nekem az a hosszútávú célom, hogy ne legyen TV előfizetésem, hanem online tudjak minden tartalmat fogyasztani (hello 21. század).

Viszont a szolgáltatás egy olyasfajta kényelmet biztosít, amit nem könnyű elengedni. Amikor 8-10 óra robot után kiégett aggyal hazaérsz, nem sok energiát jut arra, hogy még keresgess is valamilyen filmet vagy sorozatot. Ezt a terhet részben a HBO GO leveszi a válladról, mert korlátai ellenére is egy jó kiinduló pontja a sorozat, vagy filmek kötöttség – és reklám – mentes fogyasztásának.

Ezt az élményt még tovább is lehet fejleszteni, először magában az applikációban, de aztán tovább haladva, ahogyan a nagy konkurens teszi: