Több szempontból is szeretjük a karácsony körüli (viszonylagos) nyugit. A pihenésen kívül végre több sorozatnak is esélyt adhatunk, olyanoknak, amikkel már szemeztünk, de az esti órákat munka után eddig sajnáltuk rá.
Nos, bár most is a nap végéket szánjuk első körben rájuk, de túl sokszor kapjuk azon magunkat, hogy már bőven elmúlt éjfél és még mindig a “még egy utolsó részt” szöveggel nyugtatjuk magunkat. Így telnek az órák. Igazából a napok, de az éjszakák talán a legsúlyosabbak, hiszen találtunk 5 olyan sorozatot, amik miatt képtelen vagyunk időben elaludni és persze felkelni is, hiszen ez egy ördögi kör. Szóval mivel is telik a téli szünetünk nagy része? Hát ezekkel:
1. Six Feet Under/Sírhant művek
IMDb: 8.8/10
Nem mai darab, de ha eddig kimaradt, megéri pótolni. Gyorsan ledarálható az az 5 évad, aminek idejére egy nem épp hétköznapi család mindennapjaiba költözhetünk be.
A történet szerint a családfő hirtelen meghal és amit maga után hagy örökségként, az minden, csak nem hálás. Fiai, Nate és David veszik át a családi temetkezési vállalkozást, ami egy hatalmas feladat és szörnyű teher is egyben. Ez a szál alapozza meg az egész sorozatot és mutatja meg, milyen vékony is a határ élet és halál között. Hogy nem túl nyomasztó-e? De, bizony az, de amolyan hátborzongató, jóleső sötétséggel és a megfelelő humorral átitatva. Plusz érv mellette, hogy az Amerikai szépség c. film írója bámulatos igényességgel építi fel és bontja ki a Fisher család minden egyes tagját, akik egyszerre küzdenek magánéleti válsággal és önmagukkal is. Nem csak őket, de az összes mellékszereplőt is alaposan megismerhetjük, meg úgy mindenkit, aki végül meghal. Hiszen ez egy ilyen sorozat.
2. The Wire/Drót
IMDb: 9.3/10
Sokak szerint a Breaking Bad mellett a Drót a világ legjobb sorozata. Bár a két remekművet nem állítanánk párbajba, de az egyértelmű, hogy a top sorozatok egyik legjobbja a The Wire, ami egy eredetileg átemeneti jelleggel létrehozott baltimore-i nyomozócsoport munkáját mutatja be. Azonban a krimisorozatos kliséktől eltérően itt nem csak a “jófiúk”, hanem a bűnözők oldaláról is teljes valójukban láthatjuk a történetet.
Az első évad egy kábítószerrel összefüggő gyilkosságtól indít, de végül egészen máshová jut el. Az alap bűntény körül egyre nagyobbá dagadó ügy végigkíséri a teljes sorozatot, de emellett minden egyes évad tartalmaz egy másik nagyobb, igen részletesen kidolgozott történetet. Ezek a sztorik egyébként fontos társadalmi kérdéseket boncolgatnak, például a dokkmunkások szakszervezeti problémit, az oktatási programok sikertelenségét, vagy a politkai játszmák visszásságait. A The Wire legnagyobb érdeme szerintünk az autentikusság, a szereplőket helyi baltimore-i arcok közül válogatták, talán a sorozat történelem során a legtöbb színesbőrű szereplőt vonultatták fel. Ugyanakkor a történetmesélésben sem esnek a klisék csapdájába, könnyen előfordulhat, hogy egy fokozatosan felépített karaktert kinyírnak, elmarad a happy end, ahogyan néha az életben is.
3. Homeland
IMDb: 8.4/10
Szerettük, daráltuk a Homeland összes évadát, de az 5. eddig kifogott rajtunk. Elkönyveltük, hogy unalmas, lekopott a régi izgalom, de végül beismertük, hogy nem is figyeltük az évadnyitót igazán. Így adtunk neki egy újabb esélyt, megérte.
Az 5. évad önmagában nem állja meg a helyét. Nem annyira erős sem a hacker (sajnos), sem a terrorista szál, még akkor sem, ha érzelmi töltésben megalapozzák a párizsi tragikus események. Rengeteg megkérdőjelezhető lépéssel próbálták meg pótolni a valódi, hiteles részleteket, amivel úgy tűnik, elnagyolták azt az egyediséget, amiért eddig annyira szerettük a sorozatot. Őrült izgalmas tud lenni, amikor beleláthatsz a CIA vagy a terrorelhárítás titkos falai mögé, de ha tényleg ilyen formában döntenek ennyire súlyos kérdésekről, ahogy ebben a szezonban láthattuk, akkor az több, mint ijesztő. De aki követte az előző évadokat, annak kellemes élményt adhat, hogyan érnek újra össze a szálak, hogyan bújik átmenetileg Carrie újra szuperhősi bőrébe (anyaként és társként), mindezt Németországban, ami új hangulatot ad az egész sorozatnak, sőt, az új szereplők is kifejezetten üdítőek.
4. Transparent
IMDb: 8/10
Erre a sorozatra a Golden Globe díjátadón figyeltünk fel, miután sorra nyerte a rangos díjakat. Érthetetlen, de sehol sem futottunk eddig bele, pedig az idei év egyik legjobb újonca, egy nagyon újszerű hanggal.
Igazából már a sorozat plakátja is önmagában spoiler, úgyhogy nem árulunk el nagy titkot, hogy a történet fő konfliktusa az, amikor a 63 éves családfő bejelenti: transznemű. Ő többé nem Mort, hanem Maura. Három felnőtt gyermekét némiképp sokkolja a hír, de mivel édesapjuk a család egyetlen támasza, ezért megpróbálnak a maguk módján alkalmazkodni az új helyzethez. Bár a sorozat elsősorban vígjáték, erős a drámaisága is. Nem csak a transzneműek mindennapi harca miatt, hanem Sarah, Josh és Ali története külön-külön is magával ragadó. Mindegyiküknek megvan a maga “mássága”, egyikük megunt családanya szerepét dobja, míg a másik két testvér is keresi az útját: munkában, szerelemben és úgy a világban. Ehhez képest apjuk “mapává” válása csak infó jellegű. Egyszerűen nem tudunk elmenni amellett, hogy Jeffrey Tambor alakítása milyen zseniális. Olyan magától értetődően, hitelesen viseli ezt a nem mindennapi szerepet, hogy néha simán megfeledkezhetünk róla, hogy ez csak színészkedés. Zseni a sorozat, úgy, ahogy van. Köszönjük Amazon!
+1 Catastrophe
IMDb: 8.2/10
Nem írom ötödiknek a lista végére, mert még nem értünk a végére, de mindenképp megemlítendő. A sztori nem épp egyedi: két ember megismeri egymást, egy villámidőszakra összejönnek, majd amikor folytatnák életüket, kiderül, hogy a nő terhes. A sorozat ereje nem is a történetben rejlik, hanem a párban és a(z intelligensen) vicces poénokban. Egyszerűen csak működik, így tökéletes darab esti kikapcsolódáshoz, én személy szerint nagyon ki voltam már éhezve erre a hangosan nevetős kategóriára.