Oknyomozó újságírás az egyház ellen

A Spotlight a régi vágású, igazi oknyomozó újságírásról szól. A film azt a nyomozást mutatja be, amivel a Boston Globe újságírói 2002-ben leleplezték a katolikus egyházon belül zajló – és évtizedekig folyamatosan eltusolt – gyerekmolesztálásokat.

Nem sok dolog hiányzik nekünk a régi világból, alapvetően egy csodás korban élünk. Például mikor ezeket a sorokat írom, nem kell elballagnom a legközelebbi könyvtárig, hogy a 2002-es egyházi pedofil ügy részleteit megismerjem, hanem csak átnavigálok a Google-re, és meg is kapom a választ.

Azonban az oknyomozó újságírás egy olyan igényes, távlatokban gondolkodó műfaj, amivel a mai “újságírás” többnyire köszönő viszonyban sem áll. Azért nagyon fontos az a fajta munka, amit az oknyomzó újságírók végeznek, mert ez az egyetlen módja annak, hogy a nagyhatalmú intézmények egyfajta társadalmi kontroll alatt álljanak. Ez Magyarországon különösen aktuális kérdés lenne napjainkban is (nálunk az egyház hatalma szerencsére nem jelentős, de főleg az állami intézmények terén riasztó jelenségeknek lehetünk szemtanúi).

Éppen erről a felbecsülhetetlen értékű munkáról szól a Spotlight: Egy szerkesztőség speciális gárdájáról, akik munkássága felforgatta a világot.

A film tisztes mennyiségű, 6 Oscar jelöléssel rendelkezik, és arról ugyan nem vagyok meggyőződve, hogy sikerül legyőznie a nagy riválist a The Revenant-ot, de mindenképpen el fog vinni számos szobrot. De Oscar ide vagy oda, a Spotlight a filmtörténelemben mindenképpen mély nyomot fog maga után hagyni.

Akik először szembeszálltak

Már a Boston Globe 2002-es cikksorozata előtt is terjengtek hírek pedofil papok által elkövetett szexuális visszaélésekről. Viszont a Spotlight csapat nyomozása feltárta, hogy a pedofília mélyebben átszövi az egyházat, mint azt bárki gondolta volna. De ami még sokkolóbb, hogy az egyházi vezetők nem csak hogy tudtak az évtizedek óta zajló gyerekmolesztálásokról, de az eltussolásukban is aktívan közreműködtek. Magyarul évtizedekig elsumákoltak mindent, miközben egy életre tönkretettek embereket. Erre nincs is mentség, így a botrány komolyan megrengette az egyház pozícióját az USA-ban, és olyan botrány hullámot indított el az egész világon, amire senki sem számított.

spotlight-they-knew

2002-ben összesen csaknem 600 cikk jelent meg a témában a Boston Globe-on, melyekben több ezer gyermek szexuális bántalmazásáról számoltak be. És ez ugyan nem teszi nem megtörténtté az eseményeket, de a Spotlight-csapat 2003-ben Pulitzer-díjat kapott az ügyben véghezvitt munkásságáért.

A Spotlight csapat

A Spotlight a Boston Globe egy speciális, oknyomozó újságírói teamje, és egyébként ma is aktívan működik. Az egyházi ügyön dolgozó team tagokat, illetve a filmben megjelenő többi szerkesztőségi munkást kiváló színész alakításban láthatjuk.

Személyes kedvencem Mike Rezendes sztárriporter, akit a briliáns Mark Ruffalo keltett életre. A színész állítólag napokig árnyékként követte Rezendest, hogy magába szívja a bulldog szívósságú riporter gesztusait.

spotlight-2

Kiemelném még Liev Schreiber-t is a filmből, aki a Boston Globe vezető szerkesztőjét alakítja, Marty Baront. Schreiber tökéletesen hozza a filmben Baron csendes eltökéltségét. Szóval egy magának való, de mégis hihetetlen tökös figura lehet, már az első napján egy csendes kérdéssel nekiment voltaképpen az egyháznak és ezzel indult el a nyomozás.

Újságíró mozi

Természetesen a Spotlight egy bűnügyi-újságírói dráma, így nyilvánvalóan nem azoknak ajánlott, akik autós üldözésre vágynak. Nem sok jó film született eddig újságírásról – a Spotlight-ot sokan Az elnök emberihez hasonlítják – , vagy konkrét újságírói, szerkesztőségi teljesítményekről. Ez persze nem is véletlen, az oknyomozó újságírás nem egy egyszerű műfaj, és természetesen nem feltétlenül mainstream téma egy filmhez.

Tehát a Spotlight is a lassú, meglehetősen visszafogott alkotások sorát gyarapítja, már-már túl óvatos, de így is meg merem kockáztatni, hogy minimum egy évtizede várunk hasonló alkotásra. Ez a fajta újságírás nem arról szól, hogy Twitterről levadásszuk a híreket, gyorsan kitesszük valamilyen megtévesztő címmel, csak azért, hogy minél nagyobb oldalletöltés mennyiséget generáljunk. Az igazi újságírás kemény meló, borzasztó válaszutakkal.

A Spotlight célja az volt, hogy bemutassák a egyházi nyomozást őszintén, egyenesen, sallang mentesen. Sikerült.

A Vatikán reakciója

Az eredeti munka minden képzeltet felülmúló hatását semmi sem igazolja jobban, mint a Vatikán reakciója a filmre. A Spotlight-ot ugyanis nemrégiben levetítették annak a főpapokból álló vatikáni bizottságnak, amely a filmbelihez hasonló botrányokkal foglalkozik: A bizottság kiválónak találta a filmet. A Vatikán Rádió szintén foglalkozott a Spotlight-tal, „lenyűgözőnek” és „őszintének” nevezte.

A mohóság filmje

Az öt Oscarra jelölt The Big Short új szintre emelte a gazdasági film műfaját.